14 oktober 2007

Alienation

2007-04-05

Igår, på jobbet, var det en av mina kollegor som fick typ en hjärtattack vid löpande bandet, på samma band-del som jag jobbar. Själv märkte jag ingenting, inte ens när ambulansen hämtade han, för jag höll på att lära mig en ny station och sprang fram och tillbaka som en skållad råtta med skruvar, muttrar och onda plastbitar. Tro inte att fabriken stannade för en liten hjärtattack. Frukostrasten var fortfarande exakt 20 min lång.

Var inte människa.
Var en människomaskin.
Eller kanske bara en maskin.

Det känns som ett genomgående tema i mitt karriärsliv. Inte alla jobb. Men många. Fast på lite olika sett.

- Hemtjänstmaskinen: 25 besök på 5 timmar, strategier för hur man får pratsamma människor att prata mindre (för då spricker ju tidsschemat, gud förbude!) och 5 minuters-besök hos dementa.
- Juriststudentlivet på handels: Dygnet har 24 effektiva timmar. Fritid är till för att nätverka. Sälj dig!
- Bemanningsindustri etc etc.... : Lukta inte svett inför kunden. Var lydig och effektiv. Vänd alltid andra kinden till, kom ihåg att du bara har 2 veckors uppsägningstid.

It does strange things to my mind...
Det är ett så himla absurt sätt att leva - varför finns det?

Men underbara idag - har varit ledig. Putsat ett och ett halvt fönster (sen gick låsanordningen sönder på det ena så jag kom av mig lite i hela hur-man-hittar-en-vaktmästare-på-en-klämdag-vevan. man ska inte städa, det bara straffar sig...). Börjat ta itu med gamla oupplösta relationer. Varit bara hemma och det har vart helt ok.

Glad Påsk!

Inga kommentarer: