21 december 2007

Bli min musa

Jag letar efter ny musik, till mig och mitt dragspel. Helst sånt som låter särskilt bra på just dragspel och inte bara blir bröt av alltsammans. Har Du någon låt att dela med dig - egenskriven eller någon annans? Gärna med noter, ljudfil eller ackord. Eller om du vill sjunga den för mig så tar jag ut den, jag har blivit rätt händig på sånt med åren.

Mollackord och tretakt gör mig svag i knäna och jag har en dragning åt det bitterljuva och det storslaget pampiga. För att Du ska få en idé om vad jag tycker om så spelar jag just nu, bland annat:

Folkmusik: Gunnfjauns kapell (Volund och några till som jag lyckats ta ut), nånting om en björk och natt i moskva av Jan Johansson
Visor: Typ allt av Maud Lindström (- om och om igen i mitt hjärta!), ett par visor av Allan Edvall (fast bara halvimponerad av texterna - finns det någon som har skrivit om dem?), tidig Lars Winnerbäck (innan han blev tråkig gubbrockare med skäggstubb)
Balkan: Ett par låtar från filmen "Zigenarnas tid" av Goran Bregovic (antar jag).
Övrigt: Kalinka, Boeves psalm, en mollvals som heter Emma (jag vet inte mer om den än att det på noterna står ungefär "som det hörs på namnet, så är den från Finland"), Sunrise, Sunset från Fiddler on the Roof.

Jag hade en tes om att allt går att spela på dragsspel, som jag nu lyckats motbevisa. Eller - går går det, men inte fan låter det snyggt. T ex: pop, ace of base, 3-stämmiga kör-arr, mycket jazz.

Särskilt lockande för är om någon har ackord till soundtracket till Amelie från Montmartre. Och kanske en finsk tango...
Eller om någon har en gammal gitarr att låna ut, eller ett elpiano. Eller sälja, om några månader när jag kanske har pengar.

Dina förslag är SÅ välkomna och tack och allt redan nu!

Inga kommentarer: